IOANA HODÂRNĂU
MARIANA MARIN – LE BIOGRAPHISME FÉROCE
DOI: 10.33993/drl.2021.8.30.45
Author's coordinates: Babeș-Bolyai University, 21 Horea Str., 700506 Cluj- Napoca, Romania.
Email: ioanahodarnau@gmail.com
MARIANA MARIN – THE FEROCIOUS BIOGRAPHY
(Abstract)
This article aims to articulate an analysis of the figure of the poet Mariana Marin from the angle of the new postural theories, formulated by Jérôme Meizoz. If the image of Mariana Marin became an expression of the minority, of the marginal, starting with the 1980s, this is due, first of all, to a social mythology that was built around her, but also due to the overbidding of an ethical direction in her poetry. Thus, the article proposes two possible models that Mariana Marin internalized in the construction of the auctorial posture, namely Sylvia Plath and Anna Frank. Moreover, another dimension of our article investigates the behavioral portraits made by Tudor Jebeleanu, leading, willingly or not, to the strengthening of a certain direction of interpreting the figure of Mariana Marin. The intention of this paper is to propose alternatives to the way in which Mariana Marin’s poetry has been read in the last decades and to try a detachment, in the critical reception, from the recurring image of the victim of the external world.
Keywords: Mariana Marin, auctorial posture, self-mutilation, the damned poet, naivety, social mythology.
MARIANA MARIN – BIOGRAFISMUL FEROCE
(Rezumat)
Articolul de față urmărește să articuleze o analiză a figurii de poet a Marianei Marin din unghiul noilor teorii posturale, formulate de un Jérôme Meizoz. Dacă imaginea Marianei Marin a devenit o expresie a minoratului, a marginalului, odată cu deceniul anilor 1980, acest lucru se datorează, în primul rând, unei mitologii sociale ce s-a construit în jurul său, dar și datorită supralicitării unei direcții etice în poezia sa. Astfel, articolul propune două posibile modele pe care Mariana Marin le-a interiorizat în construcția imaginii auctoriale, Sylvia Plath și Anna Frank. De asemenea, o altă dimensiune a lucrării noastre investighează câteva portrete fotografice pe care Tudor Jebeleanu le-a construit, conducând, voit sau nu, la întărirea unei anume direcții de receptare a figurii Marianei Marin. Intenția acestei lucrări este de a propune alternative la modalitatea în care poezia Marianei Marin a fost citită în ultimele decenii și de a încerca o desprindere, în receptarea critică, de imaginea recurentă de victimă a lumii exterioare.
Cuvinte-cheie: Mariana Marin, postura auctoriala, automutilare, poetul damnat, naivitate, mitologie sociala.